Friday, December 31, 2010

0
Comments

2011 : Lembaran Baru Semua Orang


Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat rakan-rakan serta pengunjung blog Anokganu.Disini jan ingin memohon maaf,jika ada kesilapan atau kesalahan dalam penghasilan entri-entri yang tidak sepatutnya.Mana entri-entri yang mendatangkan kebaikan untuk korang semua,manfaatkanlah ia,jika tiada kebaikan,abaikan ia begitu sahaja.Jika ingin memberi kata-kata nasihat serta tunjuk ajar kepada tuan blog ini,saya dengan senang hati terima segala ajaran dari semua orang.

Manusia ini tidak sempurna,ada pembimbing bersamanya,maka berilmu la dia,jika tiada,jalan yang salah akan menimpanya,begitu juga dengan saya.Alhamdulillah...Allah itu Maha Adil.Allah menjadikan manusia begitu sempurna berbanding dengan makhluk-Nya yang lain.Banyak anugerah yang telah diberikan-Nya,tetapi ramai manusia disalah gunakannya.Akal merupakan anugerah bernilai dalam diri manusia.Jika akal dikawal dengan baik,maka jawapannya baiklah seseorang itu.Tetapi manusia pada zaman sekarang banyak menyalahgunakan anugerah yang bernilai ini kearah kejahatan.Hanya segelintir sahaja yang tahu erti anugerah yang diberikan-Nya.

Apa yang dapat kita lihat suka duka tahun 2010 yang bakal meninggalkan kita ini,banyak perkara-perkara yang tidak baik berlaku daripada baiknya.Contohnya : Pembuangan anak,pembunuhan,perculikan,rogol,rompakan,penceraian dan banyak lagi.Yang baiknya tidaklah begitu menonjol dalam tahun 2010 ini.Dalam soal perlaksanaan hukum dan undang-undang dalam negara,jan tidak mahu perkatakan,jan hanya sebagai orang awam hanya melaksanakan apa yang sepatutnya sahaja dan perintah-Nya laksanakan sebaiknya.

Apa yang berlaku didepan mata kita,perlulah kita tegah,jika tidak terdaya dalam hati kita,boleh kita benci perkara itu.Gunakan segala anugerah yang diberikan-Nya sebaik-baiknya.Janganlah kita abaikan suruhan-Nya meskipun kita sibuk dengan pekerjaan kita bina.InsyaALLAH...

Jadilah 2011 ini lembaran baru buat semua orang.Marilah sama-sama kita berdoa untuk diri kita sendiri supaya menjadi seorang insan yang dimuliakan oleh-Nya.

"BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH"

Sama-samalah kita menutup tirai tahun 2010 ini sebagai kenangan suka duka pihat manis bersama keluarga,saudara-mara serta rakan-rakan.Jadikan 2011 pula sebagai nadi baru untuk anda semua kembali bernafas.Pasang semua azam2 yang kita ingin laksanakan,jika 2010 masih tak terlaksana,lakukan ia untuk 2011 yang akan tiba.

Itu sahaja dari Anokganu sempena Menyambut Tahun Baru 2011.

Anokganu mengucapkan

"SELAMAT TAHUN BARU 2011 UNTUK SELURUH DUNIA"

Thursday, December 30, 2010

1
Comments

Malaysia : Juara Piala AFF Suzuki 2010


Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Bersyukur kepada-Nya

Tak disangka-sangka,bermula dengan langkah yang teruk dari skuad negara dibawah pimpinan jurulatih K.Rajagobal,akhirnya berakhir dengan kejayaan yang cemerlang dan sekaligus dinobatkan JUARA PIALA AFF SUZUKI 2010.Itulah MALAYSIA..,Tanah Airku,yang baru sahaja menikmati kejayaan mereka bersama-sama jutaan rakyat Malaysia.Malaysia berjaya melakar sejarah buat kali kedua ke pentas akhir perlawanan bola sepak asia bagi piala aff suzuki dan tahun 2010 menjadi pilihan kejayaan sebenar Negara.Kejayaan ini,menjadi pencetus semangat kepada rakyat Malaysia,bahawa skuad negara mampu pergi lebih jauh.

Jam 8.00 malam tadi,siaran langsung perlawanan akhir kali ke-2 di Stadium Gelura Bung Karno,Jakarta Indonesia disiar dikaca tv1 untuk seluruh rakyat Malaysia.Perlawanan yang menentu nasib pasukan mana yang berjaya dinobatkan sebagai JUARA PIALA AFF SUZUKI 2010.Keputusan perlawanan akhir pertama Malaysia berjaya mengatasi Indonesia 3-0 yang diadakan di Stadium Bukit Jalil,Kuala Lumpur...Tetapi di Jakarta,Malaysia tewas 2-1 kepada Indonesia.Dengan keputusan itu,Malaysia berjaya dengan agregat 4-2.

Perlawanan ini,banyak didominasi oleh pasukan Indonesia.Indonesia banyak melakukan serangan berbahaya di gawang Malaysia.Pertahanan Malaysia goyah seketika.Serangan demi serangan yang dilakukan Indonesia berjaya diatasi dengan baik oleh Malaysia.Malaysia mendahului 1-0 hasil jaringan penyerang sensasi skuad negara iaitu Safee Sali pada minit ke-53 melalui hantaran Mohd Ashari.

Pada minit ke-71,Indonesia berjaya membalas 1 goal hasil jaringan Mohamad Nasuha.Serangan balas dilakukan Malaysia banyak diatasi pertahanan Indonesia.Pada minit ke-88,Indonesia sekali lagi menambah goal hasil sepakan padu dari Muhammad Ridwan yang terkena kepala pertahanan Malaysia iaitu Muslim dan tidak dapat dibaca oleh penjaga goal Khairul Fahmi Che Mat.Lebih kurang 95minit Malaysia bertahan bagi mengekalkan kejayaan mereka.Akhirnya tiupan wisel dibunyikan oleh pengadil dari Austria.

Kejayaan serta kegembiraan ini dikongsi bersama-sama dengan bekas presiden KAFA iaitu Datuk Anuar Musa dan Menteri Belia & Sukan iaitu Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Penyerang Negara,Safee Sali dinobatkan sebagai penjaring terbanyak perlawanan ini dengan hasil jaringan 5 goal dibelakang penyerang Indonesia iaitu Cristian Gonzales.Tahniah Safee Sali

Safee Sali : Penjaring Terbanyak AFF Suzuki 2010

Tak lupa juga diucapkan tahniah kepada penjaga goal terbaik Malaysia iaitu Khairul Fahmi Che Mat,yang bertindak cemerlang dalam mengawal gawang buat kali pertama dalam kejohanan besar sepeti ini.Dengan usia 21 tahun,beliau berjaya mengharungi pelbagai rintangan semasa perlawanan.Tahniah Khairul Fahmi Che Mat.

Khairul Fahmi Che Mat : Penjaga Goal Malaysia
Dan penghargaan besar untuk Jurulatih Kebangsaan kita iaitu K.Rajagobal yang berjaya memimpin skuad negara sehingga mencapai ke kejayaan ini.Beliau merupakan jurulatih Malaysia yang pertama yang berjaya membawa kejayaan untuk skuad negara ke tahap ini.Thank You K.Rajagobal.

K.Rajagobal : Jurulatih Malaysia
InsyaALLAH....banyak lagi perlawanan-perlawanan yang akan diadakan selepas ini,bagi memartabatkan sukan bola sepak kita ke arah yang lebih cemerlang dan terus maju ke hadapan.Lagi cantik,jika diadakan perlawanan ASIA untuk semua negara-negara asia(AFC)

Yeahh!!!..KAMILAH RAJA ASIA TENGGARA
SOKONGLAH SUKAN UNTUK NEGARA KITA TERCINTA INI!!!

Tinggal 1 hari lagi kita akan menyambut tahun baru.Persiapkanlah segala matlamat dan azam masing-masing untuk akan datang.Bulan pertama Islam sudah kita lalui dengan matlamat dan azamnya.Tahun 2011,akan kita lalui tidak lama lagi.InsyaALLAH..

K..itu je dari Anokganu..Wassalam...

Monday, December 27, 2010

2
Comments

Gauman Harimau Malaya : Garuda Jatuh Bergelimpangan


Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Bersyukur kepada-Nya

Jam 8.00 malam tadi jutaan peminat bola sepak tempatan samaada di Stadium mahupun ditempat-tempat awam dan tidak lupa juga penonton dirumah bagi menyaksikan perlawanan diantara 2 gergasi besar Asia iaitu Malaysia tanah tumpah darahku dan lawannya Indonesia..Perlawanan yang diadakan di Stadium Bukit Jalil,Malaysia dimana ribuan penyokong tempatan dan juga penyokong Indonesia.

Debaran menanti bagi ku dan seluruh rakyat Malaysia dengan perlawanan akhir pertama ini.Alhamdulillah,skuad negara kita berjaya meraih kejayaan cemerlang apabila memperolehi 3 goal dengan hasil jaringan 2 goal Safee Sali(Wira Malaysia) dan juga Ashari.Kemenangan ini memberikan satu aspirasi baru buat negara kita,yang sebelum ini,banyak dipersoalkan mengenai skuad negara kita dalam arena bola sepak Asia.

Sinopsis perlawanan : 
Pada separuh masa pertama : Malaysia sudah menunjukkan perubahan dari segi kawalan dan teknik mereka masing-masing begitu juga Indonesia.Perlawanan separuh masa pertama banyak didominasi oleh Malaysia.Banyak cubaan yang dilakukan oleh pemain Malaysia mengoyahkan pertahanan Indonesia.Ini merupakan satu perubahan yang baik untuk pemain Malaysia.Syaabas!!!.untuk separuh masa pertama,kedua-dua pasukan tidak menjaringkan goal.Tak mengaper..yakin,mesti ada perubahan kedua-dua pasukan nanti untuk separuh masa kedua.

Untuk separuh masa kedua pula : Kedua-dua pasukan saling menyerang balas,pertahanan Malaysia goyah seketika,tapi itu tidak melemahkan pertahanan skuad negara dari dibolosi lawan.goal!..oh tidak!!..laa..offside rupanyer..heee..jaringan offside dari Gonzales(mamat uruguay ni memang kaki offside)..kalu tak terkedu gak penyokong Malaysia..heee..Malaysia menyerang balas ke kubu lawan..goal! hasil jaringan safee sali(10)..hasil kesilapan pertahanan indonesia disebelah kanan dalam mengawal pengerakkan penyerang bernilai kita NorShahrul(abg pengantin baru 25.10.2010)..hasil kesilapan tersebut,dengan kebijaksanaan Norshahrul,terus melorong bola ke Safee Sali,dan Safee meledak bola ke dalam gawang pada minit 60.yeahh!!!

Serang balas dilakukan lagi oleh pemain Malaysia,goal! hasil jaringan dari pemain gantian Malaysia Mohd Ashari Samsudin yang menggantikan Amirulhadi disebabkan kecederaan.Selang beberapa minit lagi,Malaysia masih mengawal permainan dengan baik,hasil lambungan pemain pertahanan Malaysia iaitu Mahali kawasan gawang,Safee Sali tidak dikawal rapi oleh pertahanan Indonesia,good of header itu terus menanduk bola masuk ke dalam gawang penjaga goal Indonesia Markus(menyampah tol mamat nie,asyik laser aje dipersalahkan,padan muke ko!,kang bola dah masuk..hek3)..

Dari minit ke minit berlalu,Indonesia dah patah semangat..hahaha!..tak mengaper Indonesia,lain tahun korang main yerr..(adeh!..lupe lak ade lagi final2.hee)ape pun Malaysia tanah airku makin dekat dengan kejayaan cemerlang mereka.98 minit pemain Malaysia mengharungi segala dugaan mereka di tengah padang..Tiupan wisel dari pengadil jepun,lupe lak jan namanyerr..hee..Dan berakhir sudah perlawanan akhir pertama Piala Suzuki AFF 2010 di Malaysia,dimana Malaysia bakal melangkah sejarah buat kali pertama memiliki Piala Suzuki yang dahulunya Piala Tiger yang dikendali oleh jurulatih negara sendiri K.Rajagobal.Dengan berbekal 3 goal,Malaysia akan membawa bekalan ini ke Gelora Bung Karno pada rabu ini,29 Disember 2010..Ayuh 1Malaysia sokong pemain negara kita!!!

Apa yang dapat diperkatakan lagi,permainan pada malam tadi cukup menghiburkan rakyat Malaysia.1Malaysia akan mendoakan skuad negara bagi meraih kejayaan sulung mereka di Indonesia nanti!!.Harap skuad Negara tidak lalai dan goyah dalam pertembungan mereka sekali lagi di Jakarta,Indonesia pada hari rabu ini.Aaamin...

DETIK KEJAYAAN MALAYSIA FINAL 1

Wira Malaysia : 2 goal Safee Sali
3 Tonggak Utama Negara : Safee,NorShahrul,Safik

VIDEO HIGHLIGHTS

Saturday, December 25, 2010

3
Comments

Final1 : Malaysia VS Indonesia


26 disember 2010 : Jam 8.00 malam akan berlangsung perlawanan akhir pertama Piala Suzuki 2010 diantara pasukan Negara kita  menentang pasukan Indonesia.Secara langsung akan disiarkan di kaca TV1 untuk rakyat Malaysia.Jangan lupa tauu!!!..Perlawanan akhir ini akan diadakan di Stadium Bukit Jalil,dimana kemenangan buat Malaysia menentang juara bertahan iaitu Vietnam baru-baru nie 2-0 pada separuh akhir pertama dan sekali gus Malaysia layak ke pentas Final...

Walaupun permulaan perlawanan dalam peringkat kumpulan,Malaysia mengalami nasib yang teruk dibelasah Indonesia 1-5...Namun anak buah K.Rajagobal tidak berputus asa,bertahan demi maruah negara tercinta,Malaysia bangkit mengatasi pasukan negara lain sehingga kemuncak akhir perlawanan untuk merebut kejuaraan kali pertama pada tahun ini.Kemampuan Malaysia akan kita saksikan pada esok hari.Jika berjaya dengan berbekal 3-0..InsyaALLAH..Di Indonesia,skuad negara perlu bertahan dari dibolosi gawang oleh Indonesia..,Jika menang!!!..Malaysia gah membawa pulang kepada rakyat Malaysia Piala Suzuki 2010 yang sebelum ini dipanggil Piala Tiger....

Apa yang dapat kita lihat,skuad negara mampu mengatasi perlawanan dengan baik,K.Rajagobal sebagai jurulatih negara gembira sekali,apabila melihat aksi anak buahnya semasa sesi latihan dan persahabatan kelab-kelab tempatan dalam Malaysia..heee.. kerana disitu,skuad negara menunjukkan semangat juang yang tinggi untuk memburu kemenangan mereka.

Apa yang membimbangkan kita ialah tonggak bagi sayap kanan negara iaitu Amirul hadi dan Kyril Mhymeen cedera.Dalam akhbar harian hari ini mengatakan,Jurulatih Rajagobal mengatakan kedua2 tonggak ini berunsur pulih dari cedera,yang lebih berunsur pulih dari cedera ialah Amirul hadi..Diharap Amirul hadi dapat bermain untuk Malaysia sebagai sayap kanan pada malam esok bagi kesebelasan utama untuk mengerunkan pertahanan Indonesia..Aamin...

Diharap Malaysia dapat bermain dengan baik pada malam esok,lagi cantik kalu membawa bekalan lebih ke Indonesia nanti..(goal)..tambahan pulak,perlawanan ini berlangsung di halaman sendiri dan ini membawa kelebihan kepada pasukan negara kita Malaysia yang tercinta.

Kami mendokan kejayaan anda...MALAYSIA BOLEH!!!


InsyaALLAH : Kesebelasan Utama Negara
Amirul hadi : Harap cepat pulih

Bambang!!!..Esok siap ko!
MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA KITA TERCINTA
0
Comments

Bubur Asyura Surau KampungKu

Program Bubur Asyura

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat rakan-rakan...awal pagi jumaat,penghulu segala hari semalam 19 Muharram tepat jam 9.30 pagi,surau kampung jan telah mengadakan satu program bubur asyura.Surau Haji Adam di kampung jan boleh dikatakan tiba aje bulan Islam pertama iaitu Muharram,Ajk2 surau akan mengadakan program sebegini,bagi mengeratkan lagi silaturahim diantara satu sama lain,mungkin di tempat rakan-rakan juga begitu..

Alhamdulillah.....Alhamdulillah...Alhamdulillah...program ini berjalan dengan lancar,pada malam jumaat tu,boleh dikatakan lebat jugak la hujan turun,esokkan paginya,kami dapat melaksanakan program ini dengan jayanya..Thank You ALLLAH...

Bubur Ayura disediakan dengan 3 perisa iaitu,ikan,ayam dan daging...Penat jugak laa melayan bubur asyura nie,tak menjadi masalah laa ekk..asalkan dapat eratkan hubungan silaturahim dengan orang2 sekeliling kita,tambahan pulak jan dapat jumpa dengan rakan kenalan lama..sambil2 godak bubur berbual laa dengan rakan..macam2 la story hal masing2..Alhamdulillah,seagama,sebangsa,seumur...dah nak kawen rupenya rakan jan niee..kira2 bulan 4 tahun depan ni,dengan keizinan-NYA berlangsung pernikahan dia niee...(aku bilee ag niee..heee..insyaALLAH).

Thursday, December 23, 2010

6
Comments

Hikayat Merong Mahawangsa :The Malay Chronicles Bloodlines


Assalamualaikum rakan-rakanku....Jan nak kongsi story terbaru,ngah xde kerja kat opis..heee..

Akan datang ada Movie terbaru dari KRU Studio keluaran anak tempatan kita sendiri.Bajet filem ini berbelanja besar,kini telah mencatat jualan jutaan ringgit di Eropah yang diadakan di Berlin pada bulan Februari baru-baru ini.Meskipun akan ditayangkan awal tahun 2011.Ia juga akan ditayangkan di United Kingdom,Perancis,Rusia dan lain-lain negara di Timur Tengah.

Mempunyai penataan bunyi dari Malaysia Philharmonic Orchestra(MPO),boleh dikatakan filem ini mampu bersaing dengan filem-filem bertaraf dunia.Filem ini menggunakan lagu "Sedetik Lebih" yang dinyanyikan oleh penyanyi tempatan kita sendiri iaitu Anuar Zain(Alahai lemah tol aku..hee).Barisan pelakon pun dikalangan artis-artis tempatan kita dan juga artis-artis antarabangsa.

Sinopsis filem Hikayat Merong Mahawangsa : Mengisahkan mengenai Merong Mahawangsa yang merupakan darah berketerunan Alexander The Great.Beliau diserang lanun Kepulauan Geruda ketika sedang berlayar di perairan Selat Melaka.Beliau tersangkut dengan pertelingkahan yang melibatkan Empayar Roman dan Empayar China Dinasti Han.

Rakan-rakan tengok aje la Trailer tuu...Memang gempak,bertaraf dunia filemnya.So rakan-rakan komen la yerr..Jan nak komen tentang cerita ini pun tak tahu sangat.Tapi pada Jan,cukup bagus Filem ini,banyak perbezaan dari sebelumnya.(dalam Malaysia aje).

Itu aje la entri hari ini..Nak lebih lanjut tentang filem ini,klik aje bawah tuu..heee..Wassalam dari Anokganu

Maklumat lanjut :  MalayChronicles

Thank : KRU Studio ( Yusry,Norman,Edy)
Jehan Miskin
Dato Razali & Sarah
Dia nie ade gak
Lebih kurang camni la filemnya

2
Comments

5 Perkara Aneh



Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqah yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi-Nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara. Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat:-

1.    Apa yang engkau lihat (hadapi) maka makanlah,
2.    Engkau sembunyikan,
3.    Engkau terimalah,
4.    Jangan engkau putuskan harapan,
5.    Larilah engkau daripadanya." 

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan." Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur 'Alhamdulillah'. 

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu,  mangkuk emas itu keluar semula dari tempat ia ditanam.
Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku." 

Wednesday, December 22, 2010

2
Comments

Sebaik-Baik Lelaki...YA RASULULLAH

"Sebaik-Baik Lelaki Adalah Yang Paling Baik Dan Lemah Lembut Kepada Isterinya..." Sebahagian kisah Rasulullah SAW Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahu pun untuk dijual. Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap dimasak untuk dimakan,sambil tersenyum Baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayyidatina 'Aisyah menceritakan, "Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga. Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang". Pernah Baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah Baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang entah pun tidak ada kerana Sayyidatina 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, "Belum ada sarapan ya Khumaira?" (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayyidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan'). Aisyah menjawab dengan agak serba salah, "Belum ada apa-apa wahai Rasulullah". Rasulullah lantas berkata, "Jika begitu aku puasa saja hari ini", tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya. Sebaliknya Baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. 

Rasulullah menegur, "Mengapa engkau memukul isteri mu?". Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteri ku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia". "Aku tidak bertanya alasan mu", sahut Nabi s.a.w., "Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidur mu dan ibu kepada anak-anak mu?". Pernah Baginda bersabda, "Sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya". Prihatin, sabar dan tawadhu'nya Baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikit pun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat. 
0
Comments

Hijjaz - Kau Sahabat Kau Teman




Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir Yang Maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati

Tulus ikhlasmu luhur budimu
Bagai tiada pengganti
Senyum tawamu juga katamu
Menghiburkan kami
Memori indah kita bersama
Terus bersemadi
Kau sahabatku kau teman sejati

Sudah ditakdirkan kau pergi dulu
Di saat kau masih diperlukan
Tuhan lebih menyayangi dirimu
Ku pasrah di atas kehendak Yang Esa

Ya Allah
Tempatkannya di tempat yang mulia
Tempat yang diKau janjikan nikmat
Untuk hambaMu

Sahabatku
Akan kuteruskan perjuangan ini
Walau kutahu kau tiada di sisi

Perjuangan kita masih jauh beribu batu
Selagi roh masih di jasad hidup diteruskan
Sedih rasa hati ini mengenangkan dikau
Bagai semalam kau bersama kami

Moga amanlah dan bahgia dikau di sana
Setangkai doa juga Fatihah terus kukirimkan
Moga di sana kau bersama para solihin
Kau sahabatku kau teman sejati

Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir Yang Maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati



Download MP3

1
Comments

11 Golongan Ahli Neraka



Firman Allah swt dalam surah al-Naba ayat 18:-

"Yaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang  berkelompok-kelompok."

Adalah diriwayatkan bahawa ayat yang tersebut diatas pernah ditanyakan
oleh Saidina Muaz bin Jabal, katanya, "Ya Rasulullah, apa maksudnya ayat
ini?" Maka Rasulullah saw menangis sebelum menjawab soalan tersebut
kerana inilah yang selalu dibimbangkan oleh baginda. Lalu baginda
menjawab:

"Ya Muaz,umatku kelak apabila bangkit dari kubur akan menjadi 12
golongan. Sebanyak 11 golongan akan memasuki neraka dan hanya 1 golongan
sahaja yang akan memasuki syurga. Adapun 11 golongan yang memasuki neraka adalah seperti berikut:-

     1.Mereka yang tidak mempunyai kaki dan tangan.Ini adalah kerana
       mereka suka menyakiti hati jiran tetangga.

     2.Mereka yang menyerupai babi. Ini adalah balasan bagi orang yang suka
       melengah-lengahkan solat lima waktu.

     3.Mereka yang perutnya besar seperti gunung dan dipenuhi dengan ular
       dan kala. Inilah balasan bagi mereka yang enggan mengeluarkan zakat.

     4.Mereka yang keluar darah dari mulutnya. Inilah balasan mereka yang
       berdusta.

     5.Mereka yang berbau busuk seluruh badannya. Ini adalah balasan
       mereka yang mengaut keuntungan dalam jual beli atas penipuan.

     6.Mereka yang dicincang-cincang pada tengkuk dan bahu. Ini adalah
       balasan mereka yang menyaksikan maksiat atau perbuatan jahat.

    7.Mereka yang keluar dengan tidak berlidah dan keluar nanah dan
       darah dari mulut. Ini balasan mereka yang tidak mahu menyaksikan
       kebenaran.

     8.Mereka yang keluar dalam keadaan terbalik iaitu kepala dibawah dan
       kakinya keatas. Ini adalah balasan mereka yang berzina serta mati
       sebelum bertaubat.

     9.Mereka yang berwajah hitam, bermata biru dan perutnya penuh api.
       Ini balasan mereka yang memakan harta anak yatim secara zalim.

    10.Mereka yang kulitnya penuh kudis dan penyakit2 lain yang
       menjijikan. Ini adalah balasan mereka yang berani melawan kedua
       ibu bapanya.

    11.Meraka yang buta matanya dan hatinya, giginya seperti tanduk,
       bibirnya berjuntai hingga keperut, dari perut dan pehanya keluar
       kotoran. Ini adalah balasan mereka minum minuman keras.

      
Dan satu golongan yang masuk ke syurga ialah:

    12.Mereka yang wajahnya bagaikan bulan purnama, berjalan di atas
       titian Mustaqim pantas seperti kilat.
        Ini balasan orang yang beramal salih dan menjauhi maksiat serta 
        mendirikan solat lima waktu dan mati dalam keadaan bertaubat."

Sama-sama berdoa supaya kita terhindar dari 11 golongan ahli Neraka..Dan perbanyakkan berdoa,supaya kita tergolong dalam golongan ahli yang ke-12 .....Aaamin...

Tuesday, December 21, 2010

0
Comments

Pengambilan Pelajar Baru Sesi 1/2011

Photobucket

Pengambilan Pelajar Baru Sesi 1/2011 di Institut Kemahiran Dynasty,Kuala Terengganu.Terengganu Darul Iman.

SILA HUBUNGI SEGERA!

Keterangan lanjut tentang Kami...anda boleh klik Maklumat KAMI

Monday, December 20, 2010

1
Comments

Jodoh Yang Sekufu


Alia terus sahaja berborak didalam komputer. Kadang-kadang dengan budak Mesir, Cairo,Pakistan, Kaherah, Budak tahfiz dan juga kolej Islam tempatan.
Sememangnya chatting adalah salah satu yang sangat popular dalam internet. Sebab itu Alia tidak melepaskan peluang untuk menggunakan sepenuhnya CC yang berdekatan dengan tempatnya belajar, Biasanya channel surau menjadi pilihannya. Alia adalah seorang pelajar tahun 4 di UPM, berumur 21 tahun dan mengambil jurusan network engineering. Dia juga seorang pelajar yang mempunyai kefahaman Islam yang mendalam dan cemerlang dalam pelajarannya.

Dapat aje budak dari Timur Tengah atau popular dengan nama ardhu khinanah, maka mulalah Alia mengeluarkan butir-butir kata yang selalu didengar atau didapatinya dari usrah, ceramah ataupun tazkirah disurau di universitinya. Persis seorang ustazah. Selalunya Alia akan menggunakan nick Raudahtul Jannah kerana Alia mengharapkan chatting itu akan dapat dimanfaatkan untuk menjadi tempat mencari ilmu yakni majlis ilmu.Bukankah ada sabda hadrat Rasulullah S.A.W kepada para Sahabat R.A bahawa majlis ilmu itu adalah salah satu taman di Syurga.Jadi sebab itulah Alia menggunakan nick Raudahtul Jannah yang bermaksud taman di Syurga.ramai juga yang mendapat alamat email Alia.
Ada yang memang minta dan ada juga yang sengaja diberi oleh Alia. Mudah-mudahan mereka boleh memberi nasihat atau tazkirah kepadanya melalui email.Dan kemudian bolehlah Alia menyampaikan apa yang diperolehinya melalui emailnya kepada anak2 usrahnya sesuai dgn hadis hadrat Nabi saw mafhumnya : Sampaikan dariku walau sepotong ayat... Penuhlah ruang emailnya dengan email dari pelajar2 dari Al-Azhar, Yaman, Pakistan, Sudan, dan dari Malaysia sendiri. Semuanya pelajar bidang agama dan beberapanya adalah dari sekolah tahfiz dan seorang pelajar Shoubra di Mesir yang mana disitu adalah tempat pelajar yang menghafal Quran.

Arif Alimun yang berasal dari Selangor adalah satu-satunya pelajar Shoubra yang turut memberi respon kepada email Alia. Berumur 25 tahun dan alhamdulillah telah menghafal 30 juzuk dari Al-Quran. Kesopanan bahasa Alia yang berbentuk nasihat dalam emailnya telah mendorong Arif Alimun untuk meluahkan rasa hatinya terhadap Alia. Sebenarnya sudah menjadi kebiasaan bagi Alia untuk menulis dalam bentuk motivasi dan nasihat kerana dia adalah salah seorang naqibah di Universitinya.

Alia amat bersyukur kerana ditemukan dengan lelaki seperti yang selalu didoakannya selama ini setiap kali selepas solat. Lelaki yang berilmu , beriman, beramal dan melibatkan diri dalam gerakan jemaah Islam agar dapat membimbing dirinya agar menjadi wanita solehah dan istiqamah sebagai sayap kiri perjuangan. Mudah-mudahan dia memperolehi kejayaan dan kebahagiaan didunia dan diakhirat. Lebih menggembirakan Arif Alimun adalah seorang Al-Hafiz Quran.Tidak sudah-sudah Alia membuat sujud syukur.


Apakah kesudahannya selepas Alia tidak putus-putus membuat sujud syukur..????
Tekan Read More..Rakan-rakan akan tahu kesudahannya......heee
 
0
Comments

Keluasan Neraka Amat Dahsyat

Contoh : Api dunia


Untuk dikongsi,betapa kasihnya Rasulullah s.a.w kepada umatnya....

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi s. a. w.: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman daripadanya." Lalu Nabi s. a. w. bersabda: "Ya Jibrail,jelaskan padaku sifat Jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit,nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya.

Jahannam itu sangat dalam .Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api.Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."!

Nabi s. a. w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s. a. w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"
Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa a. s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, pintu kelima orang yahudi Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s. a. w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat." Maka Nabi s. a. w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala Nabi s. a. w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar Nabi saw andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya,Jahannam itu sangat dalam bersabda: "Ya Jibrail,sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu." Kemudian Nabi s. a. w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s. a. w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah. (dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai")

Dari Hadith Qudsi:

Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanam!

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam 
pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159


" Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk."



Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.Wassalam...

Sunday, December 19, 2010

0
Comments

Anak Buah K.Rajagopal Ke Final


Yeahh!!..KAMI BAKAL JUARA PIALA AFF SUZUKI 2010

Alhamdulillah....Alhamdulillah...Alhamdulillah

Akhirnya,skuad Negara melangkah ke Final untuk Piala AFF Suzuki 2010 pada malam tadi.Mereka bermain mati-matian untuk mengekalkan rekod kejayaan untuk separuh akhir pertama mereka di Stadium Bukit Jalil baru-baru nie dengan mengalahkan Vietnam 2-0.

Walaupun corak permainan tidak menarik,tetapi pertahanan patut dipuji,kerana dapat bertahan selama 93minit.Syaabas Malaysia!..Strategi yang menjadi dari Jurulatih K.Rajagopal dan hasilnya berkesan.Malaysia hanya menunggu lawannya samada Indonesia mahupun Filipina pada malam nanti.(8.00 Malam)

Ingat..Ingat..Ingat...Perlawanan akhir pada 26 dan 29 Disember nanti pertemuan antara Harimau Malaya dengan Filipina atau Indonesia.

Berbalik pada permainan malam tadi,keputusan tanpa jaringan antara 2 pasukan didepan lebih 40,000 penonton tuan rumah iaitu Vietnam,dan hanya sejumlah kecil sahaja penyokong untuk pasukan negara di Stadium Hanoi.Itu tidak melemahkan semangat skuad Negara.Kami di Malaysia sentiasa menyokong 100% tentera kami di sana.

Dalam permainan pada malam tadi,Malaysia cuba bertahan dari dibolosi oleh pasukan Vietnam,namun serangan demi serangan yang dilancarkan oleh Vietnam tidak melemahkan semangat dan mental pemain-pemain negara.Terima kasih tidak terhingga untuk penjaga gol Khairul Fahmi Che Mat yang layak dianggap wira kerana banyak menyelamatkan gawang dari dibolosi Vietnam.Walaupun keputusan hanya 0-0,Malaysia gah melayakkan diri ke Final.

Thank : Skuad Negara

Wira : Khairul Fahmi Che Mat
Yeahh!!!..Kita p FINAL
Thank : PM pun layan gok BOLA

Marilah sama-sama berdoa,semoga Skuad Negara membawa pulang Piala AFF Suzuki 2010 pada tahun ini..Aamin...

Itu sahaja dari Anokganu pada hari nie...Thank You Prens yang berkunjung..:)
0
Comments

Ayu Shita -Tuhan Berikan Aku Cinta



Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa


Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

Download MP3



Untuk permulaan pagi ini,jan post entry nyer lagu jiwang keagamaan ckit...heee...lagu dari OST Ketika Cinta Bertasbih...jomm layaannn..

Saturday, December 18, 2010

0
Comments

Solat Tahajud Tinggikan Darjat Insan

Umat Islam digalakkan mengerjakan solat sunat selain daripada tuntutan menunaikan ibadah wajib. Antara ibadah sunat itu ialah sembahyang malam atau dikenali solat tahajud. Ibadat solat tahajud adalah amalan yang sangat baik disisi Allah.


Sesungguhnya, solat tahajud bertujuan meninggikan darjat kehambaan mukmin dan menolong mereka mencapai makam (kedudukan) tertinggi disisi Allah serta manusia. Justeru, umat islam digalak mengerjakan ibadah berkenaan pada waktu dua pertiga malam selepas bangun dari tidur. Ada banyak hadis yang menganjurkan umat Islam sentiasa mengerjakan solat tahajud. 

Antaranya sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud : 
 “ Bahawa Allah memberi rahmat kepada lelaki yang bangun pada waktu tengah malam dan mengejutkan isterinya bagi menunaikan solat malam. Jika isterinya tidak sedar, direnjiskan dengan sedikit air. Begitu juga Allah memberi rahmat kepada isteri yang bangun pada dinihari dan mengejutkan suaminya bagi menunaikan solat tahajud.”              

Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud : 
“Tiga perkara yang difardukan kepada umatku, iaitu solat witir, bersugi, dan sembahyang tahajud. 

Saidina Umar al- Khattab meriwayatkan hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud: 
 “Sesiapa yang mengerjakan solat tahajud dan memperelokkannya nescaya Allah memberi lapan kemuliaan. Empat diperoleh di dunia dan empat lagi di akhirat.”

4 kemuliaan di dunia ialah  :
1.      Allah memelihara daripada kemusnahan jiwa dan harta benda,
2.      Meninggalkan kesan ketaatan pada wajahnya,
3.      Dikasihi orang mukmin dan sekalian manusia serta
4.      Lidahnya sentiasa bercakap benar lagi berhikmat.

4 lagi kemuliaan di akhirat ialah :
       1.  Dihimpunkan kepadanya di padang mahsyar dengan wajah berseri-seri,
       2.  Dimudahkan pengiraan hisab,
       3.  Melintasi titian sirat sepantas kilat dan
       4.  Diberi kitab amalan pada tangan kanan.


SELAMAT BERAMAL

Friday, December 17, 2010

0
Comments

20 Perkara Jangan Dilakukan

Sesungguhnya dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara yang menyeronokkan.Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita.Dibawah ini terdapat 20 PERKARA JANGAN DILAKUKAN yang seharusnya kita ambil ikhtibar.Tidak dapat dinafikan terdapat perkara-perkara yang terkena pada saya sendiri.Tetapi sebagai umat ISLAM, kita harus saling ingat memperingati diantara satu sama lain.Semoga Umat Islam akan terus mengungguli dunia,InsyaALLAH.

Antaranya perkara jangan dilakukan ialah:

    1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.
    2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar).Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,mengotori seluruh rumah kita.
    3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.
    4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
    5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki tertutup  (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).
    6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita di kongsi syaitan
    7. Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan buat keburukan atau maksiat
    8. Jangan  pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
    9. Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa. 
    10. Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.
    11. Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa. 
    12. Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
    13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita.Hilang bahagia. 
    14. Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.
    15. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita. 
    16. Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
    17. Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita. 
    18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
    19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanaya.
    20. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaan-Nya.
    Saya berpesan untuk diri saya dan rakan-rakan seagama dengan saya,sama-samalah kita upgrade iman serta amalan diri kita sendiri  untuk dibawa mengadap YANG MAHA ESA kelak.InsyaALLAH...Wassalam dari Anokganu

    SELAMAT BERAMAL